تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
رویداد۲۴ ساختار و روند انتخاب کابینه در گفتگو با پروانه سلحشوری، نماینده مجلس دهم، بررسی می‌کند:

معاونت زنان قدرت اجرایی ندارد باید سازمان زنان تشکیل شود | پیش‌بینی کردم عربستان در حوزه زنان وضعیت بهتری از ما خواهد داشت

پروانه سلحشوری، نماینده مجلس دهم، درباره عملکرد کمیته معرفی وزرا می‌گوید: «متأسفانه شایعاتی مبنی بر اعمال نفوذ افراد هم بسیار شنیده می‌شود. من تا به حال صحبتی برعلیه دولت پزشکیان نداشتم و تنها یک نقدی بر روند انتخاب افراد می‌کنم.»

ساختار معاونت زنان معیوب و نیازمند اصلاح است | پروانه سلحشوری

رویداد۲۴ | امیرحسین جعفری: زمانیکه پزشکیان به پیروزی رسید، جامعه انتظارات مشخصی از او داشت؛ اما پزشکیان هم انتظاراتی برای جامعه ایجاد کرد. یکی از این انتظارات توجه بیشتر به زنان در سمت‌ها، انتخاب وزرا از طریق کمیته‌ها بود. حالا آنچه شاهد آن هستیم، رفتار‌های متناقضی با آن انتظارات است.

پروانه سلحشوری، نماینده مجلس دهم، معتقد است که ساختار معاونت زنان معیوب است و اصلاح این ساختار از افراد مهم‌تر است؛ او در اینباره به «رویداد۲۴» می‌گوید: «از ابتدای کار آقای پزشکیان گفته شد که پس از بررسی‌های متعدد تعدادی اسم به شورای راهبری ارائه شود. انتقاد و توییت من هم در اینباره راجع به افراد نیست بلکه درباره ساختارهاست. باید بپذیریم که ساختار ما معیوب است. بودجه‌ای به معاونت زنان داده نمی‌شود و کار اجرایی هم نمی‌توانند انجام دهند. در کنار معاونت امور زنان، مشاور‌های امور زنان را در وزارت کشور داریم. در وزارت کشور در هر استان یک مسئول این چنینی وجود دارد. این دوگانگی باعث می‌شود مسأله زنان در معاونت زنان و وزارت کشور مسیر اصولی را طی نکند.»

این نماینده مجلس دهم معتقد است که فقدان قدرت اجرایی برای زنان در دولت، یکی از چالش‌های پیش رو دولت است؛ او می‌گوید: «ما وقتی در مجلس بودیم دنبال تأسیس سازمان زنان و خانواده و جوانان بودیم. از طرف دیگر به دنبال این بودیم که مجموعه‌های زنان زیرنظر وزارت کشور هم را در این سازمان قرار دهیم. این کار ساختاری بود که به معاونت امور زنان قدرت می‌داد. مثلاً سازمان محیط زیست توان اجرا دارد و قدرتمند است اما در مورد زنان این قدرت در ساختار وجود ندارد و قدرت نسبی هم که داریم در وزارتخانه‌ها پراکنده شده است. با این وضعیت توان انجام کار‌هایی که بتواند به ارتقاع وضعیت زنان بینجامد کم می‌شود. در مجلس گفتم روزی فرا خواهد رسید که عربستان وضعیت بهتری از ما خواهد داشت. با این صحبت من هم به شدت برخورد شد. این پیش‌بینی من چندان زمان درازی نبرد و ما الان در آخر جدولیم اما عربستان وضعیت بهتری از ما دارد.»


بیشتر بخوانید: اولین گام‌های یک رئیس‌جمهور | مهم‌ترین دستوری که پزشکیان در روز اول کاریش باید بدهد، چیست؟ | از رفع فیلترینگ تا پر کردن شکاف دولت-ملت


سلحشوری معتقد است است که شایعاتی درباره اعمال نفوذ افراد شنیده می‌شود؛ او می‌گوید: «روال فعلی روال خوبی نیست. از یک طرف صحبت از کمیته می‌کنند و روند دموکراتیک را در امور تعیین وزرا به کار برده‌اند اما جالب است که انتخاب افراد در بعضی کمیته‌ها مبهم است. چگوونه افراد در کمیته‌ها انتخاب شدند؟ تبلیغات با عمل کردن متفاوت است. اعضا شورای راهبری چهره‌های قابل اعتمادی بودند و جامعه مدنی به آن‌ها اعتماد دارد. به نظر من باید مشخص می‌شد که چه کسانی در انتخاب شورای راهبری هستند و آیا این افراد نهایی هستند یا رئیس‌جمهور افراد دیگری را انتخاب می‌کند؟ اگر از اول این مطالبه را برای مردم ایجاد نمی‌کردند، کسی حرفی نمی‌زد و مثل روال‌های گذشته تعدادی وزیر انتخاب می‌شدند. وقتی شما می‌گویید ما بر اساس یک کار علمی پیش می‌رویم اما مسیر دیگری طی می‌شود؛ دست کم گرفتن شعور مردم و اقدامی توهین‌آمیز است. متأسفانه شایعاتی مبنی بر اعمال نفوذ افراد هم بسیار شنیده می‌شود.»

وی در همین رابطه ادامه داد: «ما تاکنون از آقای پزشکیان حمایت کردیم و حالا یک نقدی بر روند انتخاب افراد می‌کنم. به نظر می‌رسد خود آقای پزشکیان مقداری در حاشیه است. شاید هم این فقط یک تصور باشد و چون تبلیغات دیگر افراد قوی‌تر است، ایشان کمتر دیده می‌شود. اینکه چرا برخی از افراد نزدیک آقای پزشکیان، آنطور که ما انتظار داشتیم به سمت نرسیدند محل سؤال است. مثلاً چرا طیب‌نیا سرپرست تیم اقتصادی نشد؟»

پروانه سلحشوری معتقد است که روحانی در انتخاب وزیر زن عملکرد خوبی نداشت، در حالی‌که این تابو را احمدی نژاد شکسته بود؛ او می‌گوید: « درباره زنان، ما راجع به یک حوزه خاص صحبت می‌کنیم. من بار‌ها شنیده‌ام که عده‌ای می‌گویند ای کاش معاونت زنان نداشتیم. مطرح می‌شود که این معاونت کارایی ندارد و سعی کرده‌اند بحث زنان با یک معاونت خاتمه پیدا کند. شما می‌دانید که زنان در صد سال اخیر آسیب بسیاری دیده‌اند. برای من دوران تلخ آقای روحانی برایم تداعی می‌شود. در حالیکه دولت آقای روحانی زنان بی‌نظیری را داشت؛ خانم ملاوردی، خانم جنیدی و دیگر افراد بسیار سرآمد بودند. ما توانستیم در مدیریت‌های میانی از وجود زنان استفاده کنیم. با وجود این تلاش‌ها چرا از دوران روحانی به عنوان دوران تلخ یاد می‌کنیم؟ من خاطرم هست که آن دوره برای هر وزیر یک منشور تهیه کردیم که از زنان در هر بخش استفاده کنند. بعد از آن من شخصاً با چند همکار در روز چهارشنبه قرار بر وزیر زن را امضا کردیم و به دست آقای روحانی رساندیم و گفتیم شما وزیر زن را معرفی کنید، اگر نشد هم ایرادی ندارد و توپ در زمین شما نیست. ایشان در جواب گفت می‌خواستم و نشد. وقتی احمدی‌نژاد وزیر زن می‌گذارد، تابو انتصاب وزیر زن شکسته شده است. آقای روحانی اگر بر این موضوع اصرار می‌کرد و برایش اهمیت داشت، قطعاً وزیر زن داشتیم. الان هم در خروجی کمیته‌ها قرار بود ۵ نفر از کسانی که معرفی می‌شوند، یک نفر زن باشد. وقتی اسامی منتشر شد، ببینید چند نفر زن معرفی کردند.»

مسأله زنان در دولت پزشکیان، بیش از دولت‌های دیگر محل تمرکز است. جامعه انتظار دارد که پزشکیان تفاوت‌های عینی قابل لمسی با دولت رئیسی داشته باشد و یکی از این تفاوت‌ها، توجه بیشتر به مسأله زنان و اجرای حق و عدالت است. اکنون توپ در زمین چند نفر است و رییس جمهور. این گوی و این میدان.  

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
0
1
عربستان درتمام حوزه ها از شما جلوتره خواهر آقاین حزب اله حماس انصار یمنی و .... براشون مهم تر از مردم ایران
سید محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
0
1
مردان چه غلطی کردند که زنان نتوانستند بکنند
حمید رضا بخشوده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۱
0
0
سرت قرص
نظرات شما